Saidina Umar al-Khatab r.a pernah berkata:
“Tiada yang menghalang perkhawinan itu kecuali oleh orang yang lemah dan yang membuat maksiat.”
Perkataan
ini menjelaskan bahawa agama tidak menghalang perkahwinan dan
sebaliknya merupakan satu kecelaan terhadap orang-orang yang
menghalangnya.
Saidina Abbas r.a. berkata:
“Tidak sempurna ibadat seseorang yang mengerjakan ibadat sehingga dia berkahwin.”
Ini
bermaksud, tidak sempurna ibadat seseorang itu kecuali setelah hatinya
dikosongkan dari segala gangguan-gangguan was-was nafsu syahwat
perkahwinan. Lalu kekosongan tersebut diisi dengan Allah s.w.t. Perkara
ini akan hanya akan diperolehi dengan jalan perkahwinan sahaja.
Abdullah bin Masud pernah mengucapkan:
“Seandainya
umurku hanya tinggal 10 hari sahaja untuk aku hidup, nescaya yang
kusukai ialah berkahwin supaya aku tidak menemui Allah s.w.t. (mati)
dalam keadaan aku bujang.
Sewaktu wabak taun melanda negeri
Mesir, dua orang isteri saidina Mua’z telah meninggal dunia akibat
penyakit tersebut. Dan ketika beliau sendiri diserang taun, katanya:
“Kahwinkanlah aku. Aku tidak suka menemui Allah s.w.t. dalam keadaan aku bujang. “
Saidina Ali r.a. telah berkahwin selepas tujuh malam kematian Saiyidah Fatimah r.a.
Saidina Umar al-Khatab r.a. adalah antara sahabat yang banyak berkahwin. Katanya:
“Aku tidak berkahwin kecuali untuk menghasilkan anak.”
Sufian bin Uyainah berkata:
“Memperbanyakkan
isteri bukanlah dari perkara dunia yang sia-sia kerana saidina Ali r.a.
merupakan seorang sahabat yang paling zuhud mempunyai 4 orang isteri
dan 17 orang jariah. Perkahwinan merupakan jalan para anbiyak dan akhlak
mereka. “
Imam Ahmad bin Hanbal r.a. telah berkahwin pada hari kedua kematian isterinya. Katanya:
“Aku tidak suka bermalam dalam keadaan aku bujang.”
TUJUAN PERKAHWINAN MENURUT PANDANGAN IMAM AL-GHAZALI
Imam al-Ghazali pula ada menyebutkan di dalam kitabnya al-Ihya’ Ulumuddin, terdapat 5 tujuan iaitu :
1)
Dapat menghasilkan keturunan supaya dunia ini tidak kepupusan makhluk
dari bangsa manusia. Dan seterusnya anak tersebut dapat berdoa untuk
kedua ibubapanya setelah kematian mereka.
2) Menghilangkan
tekanan syahwat seks terhadap wanita yang sentiasa datang mengganggu di
dalam ibadatnya. Tekanan ini juga akan membawa kepada zina mata atau
zina faraj. Dengan perkahwinan seseorang itu dapat memelihara diri dari
syaitan yang akan membawa ke arah perkara-perkara yang haram.
3)
Membereskan gangguan hati dalam masalah urusan rumahtangga seperti
memasak, mengemas, membasuh dan lain-lain. Dengan ini, masanya tidak
banyak terbuang hanya untuk urusan tersebut sahaja.
4) Dengan
pergaulan dan percampuran suami isteri dapat menggembirakan serta
menjinakkan hati dan perasaan. Di mana perkara ini akan mendorong dan
menguatkan hatinya untuk rajin melakukan ibadat.
5) Dapat bermujahadah melawan hawa nafsu di dalam kehidupan berumahtangga, antaranya ialah:
i. Dengan menunaikan hak-hak yang diwajibkan terhadap isteri.
ii. Bersabar terhadap tingkah laku isteri yang tidak secocok dengannya.
iii. Berusaha untuk memperelok akhlak anak dan isterinya serta memberi tunjuk ajar kepada mereka ke jalan agama.
iv. Berusaha bersungguh-sungguh mendapatkan rezeki yang halal untuk menyara anak dan isteri.
v. Mendidik anak-anak supaya menjadi insan yang berguna.
A-li 'Imraan ayat 85 -
Dan
(ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya
dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi
orang-orang yang terpedaya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar